תפריט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

האם להחזיר עוברים טריים או מוקפאים בהפריה חוץ גופית?

לאחר טיפול של הפריה חוץ גופית ניתן להחליט אם מבצעים החזרה של עוברים טריים (במידה ואין סכנה רפואית כמו של גירוי יתר שחלתי) או שניתן להקפיא את העוברים ולבצע מחזור נוסף של טיפול להפשרה והחזרה של עוברים מוקפאים.

השימוש בהקפאת עוברים הפך להיות שכיח יותר ויותר עם השנים גם בעקבות ההתקדמות הטכנולוגית בשיטות ההקפאה המהירה והביטחון של שרידות גבוהה במיוחד של עוברים לאחר הקפאה והפשרה.

לאחרונה בוצעה סקירת ספרות מקיפה וניתוח משותף (מטהאנליזה) על ידי קבוצת חוקרים מובילים בתחום באירופה

בניתוח משותף נכללו 11 עבודות מחקר שכללו 5379 מטופלות של הפריה חוץ גופית.

בבדיקת תוצאה של לידת חי לאחר טיפול נמצא כי שיעור הלידות גבוה יותר משמעותית לאחר החזרת עובר מוקפא לעומת החזרה של עובר טרי וזאת בעיקר בנשים שהגיבו בצורה "חזקה" לטיפול ההורמונלי (כלומר שנשאבו להן מס' גדול של ביציות), וגם במקרים בהם בוצע בדיקה גנטית של העובר לפני החזרתו לרחם.

לעומת זאת- במקרים בהם היייתה תגובה שחלתית "רגילה" אין יתרון מובהק לאחר השיטות.

לעומת זאת- בבדיקת הבטיחות של הטיפול- בטיפול של החזרה טרייה של עוברים יש סיכון גבוה יותר של גירוי יתר שחלתי, ובהריונות לאחר החזרת מוקפאים ישנו דיווח על  שיעור גבוה יותר של רעלת הריון.

מה ניתן ללמוד מעבודות קודמות ומניתוח נתונים גדול שכזה?

  1. הטכנולוגיה של הקפאת עוברים מאפשרת בחירה בטוחה ויעילה של המנעות מהחזרת עוברים טריים במצב שבו ישנו סיכון לגירוי יתר שחלתי.
  2. במידה ובוחרים בהקפאת עוברים והחזרתם במחזור טיפול מאוחר יותר לא פוגעים באופן כללי ביעילות הטיפול וסיכויי ההצלחה.
  3. לא ברור הקשר שבין סיבוכי הריון (כמו רעלת הריון) לבין החזרה של עוברים מוקפאים, במיחוד כאשר ישנם מחקרים אחרים שמראים קשר אפשרי בין רמות גבוהות של אסטרוגן (בטיפולים טריים) לבין סיבוכי הריון.
  4. יש צורך במחקרים נוספים בתחום זה.

מוזמנים לשתף:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email

צרו אתנו קשר