תפריט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

חשיבותה של התזונה הסינית והמאקרוביוטית בכניסה להריון

פרופ' אבי בן הרוש מארח את עינת ברקן, מטפלת ברפואה סינית ויפנית

להכנס להריון הוא חלום של זוגות רבים בישראל.

לצערם, רבים מהם לא מצליחים לממש באופן ספונטני את חלומם. לעתים מדובר בבעיה הורמונלית או פיסיולוגית של אחד מבני הזוג או שניהם, ולעתים בעית אי הפריון היא אידיופטית, כלומר ללא סיבה רפואית מוסברת. ההתייחסות הרפואית לוקחת בחשבון את העניינים ההורמונלים והפיסיולוגיים, אך ישנם גורמים אחרים שיש להתיחס אליהם במלוא כובד המשקל. במאמר זה אני רוצה לשים את הזרקור על משקלה של התזונה באיזון הגוף ויכולתו להכנס להריון, מנקודת המבט של התזונה הסינית והמאקרוביוטית (יפנית). התזונה שלנו היא ההרגל המכריע ביותר באיזון הגוף, כיוון שהוא מתבצע כל יום מספר פעמים, ולכן חשיבותו הרבה בהצלחת האישה להכנס להריון, בכל מצב (טבעי או בהתערבות רפואית/הורמונלית).

התזונות הסינית והמאקרוביוטית, מדגישות קודם כל את חשיבות ההרגלים בתזונה. גם הרמב"ם אמר: "בבוקר תאכל כמו מלך, בצהרים כמו בן של מלך ובערב כמו אביון". כמו הרמב"ם, גם הסינים והיפנים מדגישים את חשיבות האכילה בחצי הראשון של היממה, כיוון שאז איברי העיכול הם הפעילים ביותר. הטחול הלבלב והקיבה, שהם האיברים הראשיים בנושא העיכול לפי הסינים, הם האיברים הדומיננטיים בשעות 7:00-11:00. נשים רבות שאני פוגשת, הנמצאות בתהליכי פריון, מדלגות או מצמצמות את ארוחת הבוקר, שהיא, כאמור, אחת הארוחות החשובות ביותר ביום. לפי הסינים והיפנים, הספיגה הטובה ביותר לאוכל תעשה דווקא בבוקר! לכן, חשוב לאכול בבוקר ארוחה מזינה, שתעזור לגוף האישה להתחזק ולהתמודד באופן הטוב ביותר עם כל תהליך ההפריה ההורמונלי. כמו כן, תזונה טובה ועשירה בבוקר יכולה לחזק את דם האישה, אותו דם המשנע את ההורמונים בהצלחה בגוף ומזין את הרחם ברירית טובה ועבה, שתעזור לעובר להשתרש באופן מיטבי אחרי תהליך ההפריה.
כמובן גם שאר הארוחות נלקחות בחשבון, וחשוב שיהיו בהן מרכיבים מזינים, לא מעובדים, לא משופעים בסוכר או נגזרותיו (קמח, תפו"א וכו), ולא בחומרים משמרים. כמה שיותר קרוב לטבע.

מהי ארוחה מזינה? יש לכך כמה תשובות, חלקן כלליות וחלקן מותאמות לכל אישה ואישה.

ראשית, יש התיחסות בתזונה הסינית והיפנית לעונות השנה. הסינים שמים דגש על ארוחה מבושלת, לפחות פעם ביום, בייחוד בעונות הסתיו והחורף, בגלל איזון בין yin ל-yang. החורף הוא העונה הקרה ביותר בשנה, ולכן יש בה הכי פחות yang, האלמנט המחמם המייצר אנרגיה בגוף. את אותו yang ניתן למצוא במזונות ותבלינים עם איכות מחממת, וגם בטכניקת הכנת האוכל: בישול, אפייה או צלייה. לכן, נשים האוכלות בעיקר סלטים חיים, בייחוד בחורף, מכניסות קור לגופן ולרחמן, ובכך יכולות להפריע לסיכויי הקליטה להריון. בשל כך, חשוב לשים דגש על אוכל מבושל בתפריט הכללי, אפילו פעמיים ביום, בייחוד במקרים בהם רוצה האישה להכנס להריון. הסיבה היא שהרחם, לפי הרפואה הסינית, אוהבת חום. רחם קרה או קור ברחם הם סיבה משמעותית לאי פריון מבחינה סינית, אולי בדומה לאדמה קפואה, שהיא לא קרקע פוריה לצמחים.  

פרט להסתכלות הכללית על הארוחות, התזונה היפנית בעיקר נותנת דגש על איכות סוגי האוכל השונים, כלומר האם אוכל מסוג מסוים יחזק או יחליש בתכונותיו אספקטים מסוימים. אז הנה כמה סוגי האוכל, העשויים להיטיב עם האישה בתהליכי הפריון:

שורשים: אישה המצויה בתהליך כניסה להריון מכל סוג, צריכה לחזק את אלמנט האדמה שלה. בדומה להעשרת אדמה לצורך שתילת שתילים, כך טוב שאישה בתהליכי הפריה תצרוך ירקות שורש, כדי לחזק את האדמה ואת הרחם שלה. ירקות שורש מכילים מינרלים, תומכים במערכת ההורמונלית של האישה, מחזקים בעיקר את פלג הגוף התחתון, בו נמצאת הרחם, ואת האנרגיה הכללית של האישה, עניין חשוב במיוחד בתקופה מתישה זו של הפריות. בייחוד מדובר על הסלק, שלפי המאקרוביוטיקה מעשיר ומלחלח את הדם ואת רירית הרחם, לכן מתאים גם לעיבוי רירית דקה וגם בבעיות עצירות (שיכולות להגרם מאנמיה או בתחילת הריון או מתוספי הברזל).

קטניות: ישנם סוגי קטניות ספציפיים, התומכים בפלג הגוף התחתון וברחם בפרט. שעועית האזוקי מחזקת את אלמנט ה-yang של האישה (מחממת), וכן מניעה דם בפלג הגוף התחתון – מתכון מנצח לתמיכה ברחם בענייני פריון.  פרט לכך היא מצוינת בטיפול בבצקות והצטברויות נוזלים, עניין שכיח כתופעת לוואי בטיפולי פריון. סויה היא פיטואסטרוגנית. טובה במיוחד כשיש נטיה לעליה בסוכר או לחץ דם גבוה, וכמובן לתמיכה אסטרוגנית בגוף במקרה הצורך. השעועית השחורה תומכת גם היא בפלג הגוף התחתון, ותכונותיה נחשבות למועילות לפריון ובשמירה על הריון.

צמחים נוספים הנחשבים תומכים ידועים בענייני פריון הם: הג'ינסנג הודי (אשווגנדה), צמח אדפטוגן, בעל תכונות המגבירות את האון המיני ויכולת בניה עמוקה של רקמות. צמח מחזק מאד, וחשוב באיזון המערכת ההורמונלית (ואיזון בלוטת התריס). Dang gui (שורש אנג'ליקה סינית), הוא צמח בשימוש נפוץ לכל מה שקשור להנעת דם לרחם, לכן מסייע לנשים להסדיר מחזור ולהחדיר לחות למערכת הגניטלית ולעזור בהפריה ובקליטה מוצלחת העובר ברחם.

המלצות אלה ואחרות יכולות לעשות הבדל משמעותי בין הצלחה לכישלון בטיפולי הפריה. יחד עם זאת חשוב לציין, שלכל אישה יש להתאים בדגשים אישיים את המזונות והצמחים המתאימים לה, לאור מבניה ונטיותיה, ובכך להביא את אותה אישה לאיזון גופני ורחמי, וכמובן להגביר את סיכויי ההצלחה לקליטת הריון בריא ומוצלח.

מניסיוני, גם שינוי קטן יחסית יכול לעשות הבדל גדול.
שיהיה לכן בהצלחה

עינת ברקן, מטפלת ברפואה סינית ויפנית

מוזמנים לשתף:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email

צרו אתנו קשר