תפריט

חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

תרומת ביציות ופונדקאות – שתיהן יחד וכל אחת לחוד

מהו תהליך של תרומת ביציות?

תרומת ביציות זהו תהליך שבו ביציות של אישה אחת נתרמות לשימוש באישה אחרת, מאחר ולא ניתן להשיג ביציות תקינות מהשחלות שלה (למרות טיפולי הפריה חוץ גופית).

מה הסיבות לכך שנדרשת תרומת ביציות?

יש מספר סיבות שמביאות לפנייה לקבלת תרומת ביציות:

סיבה ראשונה

מצב של חוסר שחלות (כתוצאה מחוסר מלידה או עקב כריתתן), העדר פעילות שחלתית על רקע בלות מוקדמת, או כתוצאה מטיפולי קרינתיים או כימותרפיים.

סיבה שנייה

מצב שבו יש תגובה שחלתית נמוכה לגירוי הורמונלי ("רזרבה שחלתית" נמוכה מסיבות לא ידועות) וכשלון חוזר בטיפולי הפריה חוץ גופית.

סיבה שלישית

כאשר נדרשת תרומת ביצית למניעת העברת ליקוי גנטי אימהי לצאצאיה במצב שבו לא ניתן להציע אבחון גנטי טרום השרשתי (PGD). המצב הזה מתרחש באופן נדיר יחסית.

מהם הקריטריונים לפיהם אשה יכולה לתרום ביציות?

להבדיל מתרומת זרע, תרומת ביציות יכולה להתבצע רק לאחר הכנה הורמונלית של שחלות התורמת ושאיבת זקיקים בהרדמה כללית קצרה. בעבר, תרומת ביציות הייתה אפשרית בישראל רק בנשים שעברו בעצמן טיפול של הפריה חוץ גופית והסכימו לתרום חלק מביציותיהן לאישה אחרת.

לפני כעשר שנים שונה החוק ולפיו אישה תוכל לתרום ביציות לצורך טיפולי הפריה, ותפוצה ע"י המדינה. במקביל, כל אישה (עד גיל 53) הזקוקה לכך, תוכל לקבל תרומת ביציות. לצד זאת, החוק מסדיר את רישומן של התורמות באופן שיגן על חיסיונן.

לאור מיעוט התורמות בישראל- מרבית התוכניות לתרומת ביציות בארץ פועלות בשיתוף פעולה עם מרכזים בחו"ל לצורך השגת הביציות.

האם יש עלויות לתהליך מצד מי שמקבל את התרומה?

מדובר בטיפול פרטי על חשבון הזוגות המטופלים (ייתכן החזר כספי מסוים בחלק מהביטוחים המשלימים).

מה חשוב לעשות במידה ומחליטים להתקדם עם התהליך ולקבל תרומת ביציות?

לפני השגת הריון מביצית תורמת חייבים לוודא את מצבן הבריאותי של הנשים (בד"כ בגיל מבוגר יותר מגיל הפוריות הממוצע), ולתת הסבר מלא על סיבוכי הריון השכיחים יותר בהרות מבוגרות. כמו כן מומלצות בדיקות סקר גנטיות לבן הזוג (או לזרע התורם) רחבות ככל האפשר. במצב של נשאות למחלה גנטית בבן הזוג או בזרע התורם- חובה לשלול נשאות דומה באישה התורמת- למניעת מחלה גנטית ביילוד.

האם יש הכנה שהאשה שמקבלת את תרומת הביציות יכולה לעשות מהצד שלה?

הכנת האישה הנתרמת לקבלת העוברים יכולה להתבסס על מחזור טבעי (אם קיים) או על ידי כדורים המעבים את רירית הרחם ומכינים אותה לקליטת העוברים.

מהו תהליך פונדקאות?

בתהליך של פונדקאות מתבצע תהליך של שאיבת ביציות מאם ביולוגית. הביציות מופרות בזרע בן הזוג והעוברים מוחזרים לרחם של אם פונדקאית (אם נושאת).

היכן מתבצע טיפול של פונדקאות?

פונדקאות יכולה להתבצע בישראל בכפוף לאישור ועדה מרכזית במשרד הבריאות הפועלת ע"פ חוק הפונדקאות ותקנות משרד הבריאות.

פונדקאות יכולה להתבצע גם בחו"ל במספר מרכזים המסוגלים לקבל עוברים שהוקפאו בארץ לצורך פונדקאות.

למי מציעים טיפול של פונדקאות?

תהליך של פונדקאות מוצע לנשים עם סיכון רפואי שאינו מאפשר לשאת הריון שמסכן את חייה או במקרה של כשלונות בהשגת הריון על רקע בעיה רחמית (מצב לאחר כריתת רחם, מומי רחם מלידה או הדבקויות קשות בחלל הרחם לאחר גרידות וזיהומים).

מהם שלבי הטיפול בפונדקאות?

לאחר אישור ראשוני של ועדה במשרד הבריאות -נשים פונות (ישירות או באמצעות חברות הפועלות בתחום) ליצירת קשר עם פונדקאיות אפשריות עד אישורן כאמהות נושאות על ידי משרד הבריאות, שמלווה את התהליך גם מבחינת החוזה המשפטי.

האם ניתן לשלב פונדקאות ותרומת ביציות?

מדובר בנשים שמסיבה רפואית אינן יכולות לשאת הריון ובנוסף לא ניתן לקבל מהן ביציות מסיבה רפואית או מפאת גילן והעדר ביציות בשחלות, או במצב שבו לא הושג הריון במחזורי טיפול קודמים בשימוש בביציותיהן. במצב זה חייב להיות זרע בן זוג (ולא שימוש בזרע תורם).

מוזמנים לשתף:

Facebook
LinkedIn
WhatsApp
Email

צרו אתנו קשר